نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
5938
-
الف
+

«طاق بستان» یادگاری از دوران ساسانیان + تصاویر

در این گزارش با «طاق بستان» آبده تاریخی در دوره ساسانیان واقع در کرمانشاه آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم 2، «طاق بستان» به معنی طاقی از سنگ، مجموعه ای از سنگ نگاره ها و سنگ نوشته های های دوره ساسانی ایران است که در شمال غربی ولایت کرمانشاه این کشور موقعیت دارد.

این بنای تاریخی باقی مانده‌ دوره ساسانیان است و دارای حجاری‌های زیبایی است که در دل کوه‌های پراو قرار دارد و از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین اسناد کتبی دوره باستان را در خود محبوس کرده است.

این جاذبه در پانزدهم جدی(دی) سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است و در سال‌های اخیر میراث فرهنگی کرمانشاه به دنبال ثبت این جاذبه در یونسکو می‌باشد.

وجه تسمیه «طاق بستان» در زبان کردی کرمانشاهی با نام‌های طاق وسان و طاق بسان به معنی طاقی که در سنگ کنده شده می‌باشد.


این مجموعه در قرن سوم میلادی در پای کوهی به همین نام در کرمانشاه که دارای جذابیت‌های ویژه‌ای از جمله حجاری و نقوش برجسته دوره ساسانی که شهرت جهانی دارد ساخته شد.

این حجاری‌ها و سنگ نگاره‌ها در حقیقت معرف عظمت و شکوه هنر ایران است و روایت‌گر معماری، پیکرتراشی، مجسمه سازی، گچ‌بری، مرصع‌کاری، نقاشی‌های دیواری و... هستند، به گونه‌ای که می‌توان گفت کلیه عناصر تصویری و راز نماها به زبان سنگ در این یادگار تاریخی یک جا جمع شده‌اند.

پادشاهان ساسانی در سال‌های نخستین حکومت خود نواحی اطراف تخت جمشید را برای تراشیدن تندیس‌های خود برمی‌گزیدند اما از زمان اردشیر دوم و پادشاهان پس از او جاذبه طاق بستان را که در بین راه جاده‌ ابریشم قرار داشت و دارای طبیعتی سرسبز، زیبا و پر‌آب بود انتخاب کردند.

در پای طاق‌های این مجموعه سراب طاق بستان و سنگ نگاره‌ها را مشاهده می‌کنیم که هرکدام داستان جالبی از تاریخ را برای روایت در سینه دارند.

«طاق بستان» از سنگ‌ نگاره و کنده‌کاری‌های‌ تاج‌گذاری اردشیر دوم در دو طاق ساخته شده، طاق کوچک‌تر شاهپور دوم و سوم و طاق بزرگ‌تر خسرو پرویز را با ذوق هنری خاصی به تصویر کشیده، در سمت راست طاق کوچک‌تر و در بیرون از طاق، سنگ‌ نگاره‌ای تراشیده شده که تاج‌گذاری اردشیر دوم را نشان می‌دهد.

کوه «طاق بستان» در این مجموعه آن را به تفرجگاهی بی‌نظیر و جذاب برای گردشگری و تفریح قرار داده است.

م ح

نظر شما
ارسال نظر